Listing 1 - 10 of 36 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Publicatie van 't Veer. Beschutte werkplaats 't Veer startte in 1984 als project van het Psychiatrisch Centrum Menen om enkele mensen met een beperking werk te geven. In de loop der jaren steeg dit aantal tot 600. Maatwerkbedrijf 't Veer heeft vandaag grote productieruimtes in industriezone Grensland Menen. 't Veer vergroot ook stap voor stap zijn enclavewerking, waarbij medewerkers de opdracht ter plaatse in bedrijven uitvoeren. Meer dan ooit kijkt 't Veer in zijn evolutie van beschutte werkplaats naar maatwerkbedrijf uit naar een intense en mensvriendelijke samenwerking met bedrijven uit allerlei sectoren.
Beschutte werkplaatsen. --- Gehandicapten --- Mensen met een beperking. --- Arbeid.
Choose an application
Choose an application
Seksueel misbruik komt veel voor bij kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking. Veel vaker dan bij anderen. Maar hoe neem je als hulpverlener de regie in handen als het probleem eenmaal is gesignaleerd? Hoe bespreek je het probleem met de cliënt, met familieleden, met naasten en met andere professionals. Hoe breng je hen verder? In de dagelijkse praktijk blijkt dit vaak lastig. Instellingen beschikken weliswaar over een meldcode en goede handelingsprotocollen over de omgang met (vermoedens van) seksueel misbruik, maar tegelijk is er onder hulpverleners vaak sprake van grote onzekerheid en machteloosheid. De logica die er onder andere omstandigheden wel is, blijkt opeens zoek. Niets is meer vanzelfsprekend, hulpverleners voelen zich onvoldoende toegerust om in dit proces het voortouw te nemen. Dat werkt verlammend, met alle gevolgen van dien. Dit boek helpt hulpverleners om dit probleem adequaat aan te pakken. Het is geschreven voor gedragsdeskundigen, maar ook bij uitstek geschikt voor (psycho) therapeuten, maatschappelijk werkers, gezinsvoogden en ambulant- en gezinsbegeleiders. Het SOS-handboek bestaat uit twee delen. Het eerste deel bevat theoretische achtergrondinformatie over seksueel misbruik en trauma bij mensen met een verstandelijke beperking. Het tweede deel heeft een praktische insteek en beschrijft hoe cliënten met uiteenlopende ontwikkelingsniveaus, ouders en hulpverleners op weg worden geholpen. Dit gebeurt in een eerste-opvang-programma van vier sessies, afgestemd op elk van de doelgroepen. Voor professionals in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is dit boek onmisbaar. Het is voor het eerst dat een dergelijk handboek in Nederland verschijnt. De auteurs van het SOS-handboek beschikken over een brede en jarenlange expertise rond onderzoek en hulpverlening bij seksueel misbruik bij mensen met een verstandelijke beperking, opgedaan in binnen- en buitenland.
308.19 --- 326 --- 179.2 --- Personen met een mentale handicap --- Seksueel misbruik --- Hulpverlening --- Trauma's --- Overige onderwerpen (sociologie der seksen) --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Seksueel misbruik ; gehandicapten --- Seksueel misbruik ; gehandicapten.
Choose an application
In de ‘participatiesamenleving’ moeten mensen meer zorg dragen voor anderen. Wat komt er in de praktijk van terecht? Wie doet er boodschappen voor de zieke buurman met een verstandelijke beperking? Wie helpt een buurtgenoot met een psychiatrische achtergrond om de post open te maken? En zitten mensen hier eigenlijk wel op te wachten? Uit het onderzoek van Femmianne Bredewold blijkt dat de meeste mensen helemaal geen contact hebben met iemand die een verstandelijke of psychiatrische beperking heeft. En als er wel contact is, ontstaan er gemakkelijk problemen. Misverstanden met de buren, pesterijen in de buurt. Positief contact blijkt oppervlakkig contact te zijn. Mensen groeten elkaar en maken een praatje op het hondenveldje of in de winkel. Dit wijkt af van de verwachtingen in het beleid rond de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Maar hoe erg is dat eigenlijk? Dit boek zet het ideaal van de participatiesamenleving met beide benen op de grond en geeft handvatten om de vermaatschappelijking van de zorg en de verwachtingen die zijn ontstaan na de invoering van de Wmo in goede banen te leiden.
Participatiesamenleving --- Netwerken --- Vermaatschappelijking --- Wonen --- Personen met een mentale handicap --- 326 --- Integratie --- vermaatschappelijking --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mentaal gehandicapten ; integratie --- Mentaal gehandicapten ; integratie. --- Mentaal gehandicapten --- Integratie. --- inclusief beleid --- sociale netwerken --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups
Choose an application
Sofie is geboren met een beperking. Haar jeugdjaren heeft ze meer in ziekenhuizen gespendeerd dan op school. Al die tijd is ze blijven vechten voor het leven. Nu is ze sterker dan ooit. In dit boek vertelt Sofie over haar strijd. Wat begon als een reeks medische klachten, mondde uit in een gevecht met zichzelf. Sofie leerde keuzes te maken, haar creativiteit te ontwikkelen en haar talenten te ontdekken. Met haar wilskracht en passie bracht ze evenwicht in haar leven. Sofie is nu kindercoach en wil haar ervaringen delen met ouders en kinderen. In zeven sleutels toont ze aan hoe je je beperkingen kunt overwinnen. Ze gaat daarbij geen enkel taboe uit de weg. Ze focust op de relativiteit van succes, het plezier van een dier en de balans tussen lichaam en geest.
Fysieke handicaps. --- PXL-Healthcare 2017 --- fysiek gehandicapten --- sociale aspecten --- levensverhaal --- creativiteit
Choose an application
De wetenschappelijke kennis en praktische benadering van de ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen ((Z)EVMB) vormt de inhoud van deze uitgave.Het boek is tot stand gekomen naar aanleiding van het afscheid in oktober 2014 van Carla Vlaskamp als hoogleraar Orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen met als leeropdracht Orthopedagogiek, in het bijzonder met betrekking tot opvoeding en ondersteuning van personen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. De bundel van bijdragen is in de eerste plaats een blijk van waardering voor het werk van Carla Vlaskamp. Maar het betreft ook een studieboek dat een overzicht geeft van de wetenschappelijke stand van zaken rondom de ondersteuning van personen met (Z)EVMB.De lezer zal zich een goed beeld kunnen vormen over de grote invloed van het werk van Carla Vlaskamp als onderzoeker en docent op het beschreven vakgebied, samen met haar team. (Bron: covertekst)
Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- personen met een meervoudige beperking --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- People with mental disabilities --- Accompaniment --- Care --- 326 --- verstandelijk gehandicapten --- Meervoudig gehandicapten --- personen met meervoudige beperkingen --- personen met een verstandelijke beperking --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- PXL-Social Work 2015 --- orthopedagogie --- mentaal gehandicapten --- Ernstig mentaal gehandicapten --- Opvoeding en onderwijs --- Ondersteuning --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Persoon met een meervoudige handicap --- Opvoeding --- Oudere --- Onderwijs --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen. --- 362.31.
Choose an application
Oplossingsgericht werken is zoveel meer dan een gespreksmodel of een verzameling technieken. Het gaat over een manier van omgaan met elkaar, in het leven staan en kwaliteit geven aan het eigen leven en dat van anderen. Begeleiders focussen hoe langer hoe meer op het samen zoeken naar een oplossing en minder op de problemen waar de cliënt soms nog tegen aanloopt. De gesprekken met cliënten zijn anders, ze groeien en zetten stappen om verandering teweeg te brengen. Dit praktijkboek inspireert en geeft handvatten om oplossingsgericht aan de slag te gaan. Het gebruik van visualisaties helpt hierbij. De voorbeelden in het boek kunnen op maat worden aangepast. Het boek is gevisualiseerd met Sclera-pictogrammen.
Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- visualisatie --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- People with disabilities --- Means of communication --- Visual communication --- communicatie --- communicatiemiddelen --- gehandicapten --- pictogrammen --- 463 --- 316.772 --- Communicatie --- Visualisaties --- Personen met een mentale handicap --- Oplossingsgericht werken --- verstandelijk gehandicapten --- Communicatie ; gehandicapten --- #KVHB:Communicatie; mentaal gehandicapten --- #KVHB:Communicatie; gehandicapten --- Visualisatie --- Buitengewoon onderwijs --- Zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- personen met een beperking --- opleidingen
Choose an application
Mag hij alleen eten tijdens de maaltijd? Kunnen we nog uitstappen maken? Mag hij altijd dezelfde puzzel maken? Wat kan ik doen als hij zichzelf verwondt? Heeft hij echt beloningen nodig? Vertrekt vanuit dagelijkse situaties, erg gericht op de praktijk. Boordevol concrete tips en aandachtspunten, in een heldere en duidelijke stijl. Voor iedereen die werkt in een leefgroep waar mensen met autisme verblijven, maar ook voor psychologen, orthopedagogen, logopedisten, ergotherapeuten...
Mentaal gehandicapten ; hulpverlening. --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Autisme --- 462.4 --- 376 --- Leefgroepen --- Personen met een mentale handicap --- Autistische kinderen --- Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
253:362 --- 253:362 Pastoraal voor gehandicapten --- Pastoraal voor gehandicapten --- Christian religion --- Jewish religion --- Islam --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- religie --- christendom --- personen met een beperking --- Jodendom --- sociaal beleid
Choose an application
In de hulpverlening aan personen met een verstandelijke handicap is het toepassen van thema’s uit de ontwikkelingspsychologie erg bruikbaar gebleken. De ontwikkelingspsychologie als discipline is een basiswetenschap voor de begeleiding van personen met een verstandelijke handicap. Er zijn dan ook vele begeleiders in Nederland en Vlaanderen die zich inspireren aan de principes van het ontwikkelingsperspectief. Het is niet zozeer de kennis van de fase waarin iemand zich bevindt die belangrijk is. Belangrijker is wat men met deze kennis kan doen in de begeleiding van een cliënt. De draad is een metafoor voor hoe de verbinding tussen mensen groeit doorheen de verschillende ontwikkelingsstappen. Het is een poging om deze verbinding te verduidelijken bij personen met een verstandelijke handicap zodat ouders en begeleiders gemakkelijker het niveau van emotionele ontwikkeling kunnen vertalen naar hun handelen. Het is een begrippenkader dat begeleiders en ouders helpt om de emotionele ontwikkeling bij personen met een verstandelijke handicap te concretiseren en te vertalen. Welke draad je best hanteert, hangt af van de fase in de ontwikkeling die je bij de cliënt herkent. We zetten de stap van ontwikkelingspsychologie naar ontwikkelingsorthopedagogiek, van Wat kan ik weten over de ontwikkeling? naar Wat kan ik doen om mij in te voegen in deze ontwikkeling? De metafoor van een draad wil helpen om bij de opvoeding of begeleiding de juiste afstemming te vinden, ook als die opvoeding of begeleiding moeilijk loopt. Waar zitten de draden van de cliënt? Met wie en op welke manier is hij verbonden? Welke zijn de intense contacten, en welke zijn de oppervlakkige, inwisselbare contacten? Hoe gaat de cliënt met nieuwe mensen stap voor stap een relatie aan?
Development (Psychology) --- Developmental psychology --- Développement [Psychologie du ] --- Ontwikkelingspsychologie --- Psychologie [Ontwikkelings] --- Psychologie du développement --- Emotionele ontwikkeling ; gehandicapten --- verstandelijk gehandicapten --- 326 --- hulpverlening --- Emotionele ontwikkeling --- ontwikkelingspsychologie --- 362.31 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- verstandelijke handicap --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- Social policy and particular groups --- People with mental disabilities --- Mental health --- Emotionele ontwikkeling. --- Ontwikkelingspsychologie. --- hulpverlening. --- ontwikkelingspsychologie. --- verstandelijke handicap. --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen. --- 362.31.
Listing 1 - 10 of 36 | << page >> |
Sort by
|